ENR REITTI

ENR 1 YLEISET SÄÄNNÖT JA MENETELMÄT

ENR 1.1 YLEISET SÄÄNNÖT

 
 
 

1 YLEISTÄ

Huom. Suomessa sovellettavat lentosäännöt ja ilmaliikennepalvelun menetelmät noudattavat pääosiltaan ICAO:n Annex 2 ja 11 normeja ja suosituksia.
Ilmaliikennepalvelun menetelmissä sovelletaan pääosin ICAO:n Doc 4444:ssä (The Rules of the Air and Air Traffic Services) annettuja menettelytapoja sekä eräitä ICAO:n Doc 7030:ssa (Regional Supplementary Procedures) esitettyjä EUR-alueella sovellettavissa olevia lisämenetelmiä.
Kansainvälisten ja kansallisten sääntöjen ja menettelytapojen väliset merkittävät eroavaisuudet on annettu osassa GEN 1.7 eikä niitä toisteta tässä osassa (ENR), ellei niiden esittäminen ole selvyyden tai kokonaisuuden kannalta välttämätöntä (esim. taulukot).

2 RAJANYLITYSPAIKAT

Ilma-aluksen aikoessa ylittää Suomen/Ruotsin tai Suomen/ Norjan välisen maarajan, suositellaan julkaistujen ATS-reittien käyttämistä. Lentosuunnitelman täyttämisen osalta, ks. osa ENR 1.10.

3 ILMATILAN JOUSTAVA KÄYTTÖ (FUA)

3.1. Ilmatilan joustava käyttö (Flexible Use of Airspace - FUA) -konsepti on kehitetty yhdessä ECAC-valtioiden viranomaisten, lentoliikenteen harjoittajien ja EUROCONTROLin kanssa. FUA-konseptin tarkoituksena on kehittää ilmatilan käytön joustavuutta parantamalla ilmatilan eri käyttäjien sekä ilmatilavarausten koordinointia ja sitä kautta tehostaa ilmatilan käyttöä ECAC-alueella.
3.2. FUA-konseptin peruslähtökohta on, että ilmatilaa käytetään joustavasti ja että vain tiettyä käyttäjäryhmää varten tehdyt ilmatilavaraukset ovat aina tilapäisiä ja perustuvat todelliseen käyttötarpeeseen.
3.3. FUA-konseptin käyttöön liittyvät ilmatilarakenteet ja menettelytavat on esitetty Suomen ilmailukäsikirjassa (AIP) seuraavasti:
ENR 1.9: Ilmaliikennevirtojen säätely (ATFCM)
  • sisältää kuvauksen NM:sta, ATFCM-menetelmistä, FMP- ja AMC-yksiköistä
ENR 3.2 kohta 3: Ehdolliset reitit (Conditional Routes - CDR)
  • sisältää kuvauksen CDR-reittien luokituksesta / käytettävyydestä, EAUP/EUUP-sanomasta
ENR 5.2: Tilapäiset erillisvarausalueet (TSA), tilapäiset ilmatilavarausalueet (TRA) ja lentotiedotusalueiden rajojen yli tapahtuvan ilmatilan käytön alueet (CBA)
  • sisältää kuvauksen TSA-, TRA- ja CBA-alueista

4 ILMAKUVAUS

4.1. Ilmakuvauksesta ja lupaviranomaisesta säädetään aluevalvontalaissa (755/2000, §13-15 ja 20) seuraavasti:
Suomen alueella ei saa ilman lupaa kuvata lennon aikana ilma-aluksesta tai muusta ilmassa liikkuvasta laitteesta sähkömagneettisen säteilyn taltiointiin käytettävällä laitteella, ellei Suomea velvoittavasta kansainvälisestä sopimuksesta muuta johdu:
  1. ilmailulain nojalla ilmailulta pysyvästi rajoitettuja alueita;
  2. linnoitusalueita, linnakkeita tai kasarmialueita;
  3. sotasatamia tai sotilaslentokenttiä;
  4. puolustusvoimien varikoita tai varastoja;
  5. puolustusvoimien viestiasemia, antennikenttiä tai puolustuslaitteita tai -välineitä;
  6. puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen maastoharjoituksia.
Edellä olevat rajoitukset eivät koske kuvaamista lentoväylällä liikkuvasta ilma-aluksesta yksityiseen tarkoitukseen.
Luvan perusteella otetut tallenteet voidaan lupamääräysten noudattamisen valvomiseksi määrätä esitettäviksi lupaviranomaiselle.
4.2. Luvan ilmakuvaukseen myöntää Pääesikunta. Luvan ilmakuvaukseen rajavyöhykkeellä myöntää Rajavartiolaitos, yhteistyössä Pääesikunnan kanssa.
4.3. Lupaa on haettava Puolustusvoimilta lomakkeella viimeistään 7 vuorokautta ennen lentoa. Rajoitusalueella EFR100 ei saa taltioida tietoa lennon aikana ilman Pääesikunnan lupaa.
4.4. Lupaa haetaan kirjallisella hakemuksella osoitteella:
Puolustusvoimat
Pääesikunta / Operatiivinen osasto
PL 919
00131 Helsinki
  
Hakemuslomakkeita on saatavissa Pääesikunnasta ja lentoasemien ATS-elimiltä.
4.5. Tarkempia tietoja ilmakuvausluvista antavat:
Pääesikunnan operatiivinen osasto
TEL 0299 510 333 ja 0299 510 334
FAX 0299 510 390
Topografikunta, TEL 0299 800 (vaihde)